10 drömresemål.

Att resa är verkligen någonting som jag älskar. Det är så fint att få se nya platser, höra konstiga språk, känna nya dofter och smaker, möta andra kulturer m.m. Jag måste se hela världen innan jag dör. När jag blir gammal och grå vill jag kunna berätta för mina barnbarn om alla äventyr jag upplevde som ung. Här är tio av de ställen jag mest av allt just nu drömmer om att få besöka någon gång.

För alltid och för evigt kär i staterna. Jag vill bo i Amerika. Har varit där tre gånger hittills i mitt liv, och det kommer att bli många fler resor dit kan jag intyga. Skulle göra lite vad som helst för att få åka tillbaka till New York. Och så vill jag träffa min släkt som bor i Ohio och Seattle.

Australien! Min pappa bodde där några månader när han var ung, och han säger att om han var tvungen att tillbringa resten av sitt liv på en och samma plats så skulle det vara Australien.

Skulle vilja åka till Cuba så snarast som möjligt. Men det blir väl säkerligen aldrig av. Fast finfint skulle det vara. Sydamerika i allmänhet verkar så speciellt, på ett bra sätt.

Blev helt förälskad av Kenya när jag var där i vintras. Den bästa julklappen jag någonsin fått. Min dröm är att få åka till Kenyas grannland Tanzania. Det verkar i och för sig vara precis likadant där som i Kenya. Men det är bara bra.

Kina! När jag börjar Södra Latin i höst så ska jag troligtvis börja läsa Mandarin. Och i så fall ska jag besöka Beijing eller Hong kong någon gång.

Jag vet att många tror att Japan och Kina är väldigt lika länder. Det tror inte jag. Inte ens deras skriftspråk är egentligen så likt om man väl kan läsa eller skriva det. Därför skulle jag vilja besöka båda dessa länder. I Japan skulle jag också äta en massa sushi, min favoritmat!

Indien Indien Indien! Har faktiskt varit i både Mumbai och Goa. Förra vinterna närmare bestämt. Ungefär nu vid denna tid på året pågår en högtid kallad Holi/Phalguntosava där man skvätter färg på alla man får förbi på gatan. Det skulle vara himla kul att få vara i Indien under just denna tid på året. Och så vill jag, när jag blir stor, jobba som volontär i Indien.

Inte för att jag är någon höjdare på att åka skidor, Men Alperna i Österrike, Schweiz, Italien m.m, skulle jag vilja åka till. Bara för att. Liksom. Har aldrig varit där, åker bara skidor i Sverige, fast det är bra det också såklart.

Jag vet att jag redan skrivit att jag vill besöka Usa många måmga gånger till. Och jag vet att Hawaii tillhör Usa. Men jag tycker att Hawaii känns så olikt Amerika på många sätt och vis, så det får bli ett separat drömresemål. Om jag vann pengar på lotto så skulle något av det första jag spenderade pengar på vara en resa med min lilla familj till Hawaii. Och surflektioner till mig och min bror, haha!

Alltså. Jag tror att många glömmer bort, när det gäller drömresemål, hur fint vårat eget lilla Europa faktiskt är. Jag vill göra som mamma gjorde när hon var ung, tågluffa genom hela denna världsdel. Och eftersom att det inte är galet dyrt att åka tåg genom dessa länder (tror jag?) så blir det en förhoppningsvis ganska perfekt resa när man gått ut gymnasiet kanske.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0