Kenya-resa: Del 6

Dag 6


På morgonen, innan vi lämnade hotellet så skrev jag och Axel ett lite meddelande till Lexon, vår städare. Tycker att det där med bladen är lite begravnings-aktigt, men men! Haha! 

Blev upphämtade av företaget som arrangerade vår lilla safari-resa som vi skulle på. Bilen var lite skranglig och ganska gammal förmodar jag, men den var lika stor som en minibuss, man kunde öppna taket om man så skulle vilja, och sen så hade chauffören en frysbox med läsk- "ta så mycket ni vill, när ni vill", sa han.

Gillargillargillar den här bilden! Vi åkte förbi en makrnad lite snabbt. Det är så himla fint när de afrikanska kvinnorna bär korgar på huvudet tycker jag.

Vad som däremot inte var lika kul, och som jag aldrig kommer vänja mig vid är när gamla kvinnor med sorgsna ögon och smala handleder sträcker in sina händer genom det öppna bilfönstret och ber om pengar till deras familjemedlem som står bredvid. Familjemedlemmen är blind och har precis lika smala handleder som kvinnan hon krampaktigt håller tag om för att inte tappa fotfästet.

Men det är inte alla som har det så dåligt att dem tvingas tigga. De flesta har ett jobb, som i alla fall ger lön så att de överlever. Att låta bli att ge till tiggare är omöjligt, då går man sönder, men vi försökte i åtminstone ge pennor, vattenflaskor m.m, mestadels av tiden, det är bättre.

Okej. Vi fortsatte resan mot savannen i minibussen, stannade på ställen där dem bland annat sålde armband.

På bakgården av affären odlade dem bananer!

Åkte in i den första nationalparken!! Tzavo East var namnet. Taket på bilen fälldes upp och jag började spana efter alla djur.

Första djuren vi såg var zebror.

När jag satte mig ner i bilen igen, redo för att fortsätta åka så såg jag en stor fet ödla! Minst en meter lång, om man räknar in dess svans.

Haha!

Nästan direkt så såg vi två lejon under ett träd. Det syns inte så bra. Vi såg faktiskt nästan aldrig några lejon. Tyvär.

En liten stund senare såg vi giraffer! Dem var verkligen mycket större än vad jag trodde att dem skulle vara!

Gaseller!

Såg en elefant som kliade sin bak på en trästock. Fick det på film, så himla kul, haha!

Och en liten baby-elefant på en vecka ungefär. Alltså jag DÖR! Sötaste jag någonsin har sett ungefär.

Kom ännu närmare en annan familj med elefanter. Den här bilden är inte ens utzoomad, då kan ni förstå hur nära vi var dem här lefanterna. Så himla häftigt!

Ännu flera gaseller. Så vackra djur tycker jag.

Som sagt, älskar den här bilden.

Kom fram till lodgen vi skulle bo på den första natten.

Åt lunch.

Såg på elefanter som drack ur vattenhålet från restaurangen.

Och sen när jag och Axel kom tillbaka till rummet där vi bodde så satt det en stor babian (!) på golvet och rotade i min väska! Blev jätterädd, haha! Hotellet hade varnat för att om man inte låste fönstret så kunde babianerna ta sig in, och det var just det som min bror hade glömt, att låsa fönstret. När vi hade hämtat hjälp av personalen som jobbade på lodgen så hade apan redan stuckit. Det var en liten kul upplevelse, haha!

Panik på hur ful jag ser ut på den här bilden, och att jag var så blek. Jaja, jag bjuder. Jag vill i alla fall visa att såhär såg det ut från poolen på lodgen, enormt vacker utsikt, om man bortser från mig då.

Åkte ut på eftermiddags-safari, och såg till exempel vackra fåglar.

Bufflar! Dem hade också mittbena.


Sen så såg jag någonting som var så fint och gulligt att jag inte visste vad. En stor elefant-familj som stod och drack, tillsammans allihopa, vid ett vattenhål. 

Söt!!

Såg ännu flera vackra gaseller. Dem hoppar så fint. Känns som om jag har skrivit fint och vackert typ hela tiden i det här inlägget, men det var precis så det var. Obeskrivligt fint och vackert egentligen.

När vi kom tillbaka till lodgen, Voi Safari Lodge bodde vi på förresten, så stod några inhyrda dansare och dansade och sjöng.
 
Det bjöds på snacks och drinkar. Det var tydligen en slags "förfest" för den riktiga nyårsfesten som skulle vara senare på kvällen.

Själva nyårsfirandet var superdupermysigt! Det var så varmt att man kunde använda klänning, god mat såklart, och lampor som lyste och gjorde allt så gulligt.

Oh no! Suddig bild. Men det var så himla kul, lodgen vi bodde på hade gjort en stor tårta, och alla vi gäster som var med på nyårsfirandet, vilket var ungefär femtio kanske, fick skära med en tårtspade genom tårtan, och den som hittade "skatten" som låg gömd innuti tårtan (skatten var ett litet djur i trä, det fanns fem skatter tror jag)  fick en flaska vin. Alltså det kanske låter tråkigt men det var så kul, alla var så glada och skrattiga också. Älskar nyår! ♥  

Kommentarer
Postat av: cherie's välgörenhetsblogg

gud så härliga bilder.. jag blir nästan lite tårögd! <3

sätt stopp på lidande & fattighet med mig.

läs mer på kategorin "creative charity by cherie"

kramar

2012-01-17 @ 06:42:13
URL: http://www.cherie.se
Postat av: Claudia

^fina bildeer :)

2012-01-17 @ 07:07:28
URL: http://alwaysclaudia.blogg.se/
Postat av: Hanna

Vilka galet nice bilder! :)

2012-01-17 @ 07:52:00
URL: http://ontheway.spotlife.se
Postat av: Caroline Olsson

Fasen vad häftigt att besöka Kenya! Vill också :(

2012-01-17 @ 16:01:32
URL: http://carowski.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0